Terdapat lima (5) aspek kecemerlangan yang dikehendaki oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menurut seorang penyelidik iaitu Md. Nasir Masran (2000) dalam kertas prosiding bertajuk Guru Cemerlang: Personaliti dan Kemahiran (Prosiding seminar kebangsaan penyelidikan dan pembangunan dalam pendidikan 2000. 3 – 4 Oktober 2000, Bahagian Pendidikan Guru, KPM, ms. 173 – 178):
1. Kecemerlangan Peribadi
• Nilai kendiri yang positif
• Berakhlak mulia
• Adil
• Bertimbang rasa
• Amanah
• Bertanggung jawab
• Kreatif
• Inovatif
• Kemas
• Sikap sedia berkongsi
• Bersikap terbuka
• Berpemikiran positif
• Berakhlak mulia
• Adil
• Bertimbang rasa
• Amanah
• Bertanggung jawab
• Kreatif
• Inovatif
• Kemas
• Sikap sedia berkongsi
• Bersikap terbuka
• Berpemikiran positif
2. Kecemerlangan Pengetahuan dan Kemahiran:
• Mengamalkan budaya ilmu
• Berkebolehan menyelesaikan masalah
• Membuat keputusan yang rasional serta objektif
• Sebagai pakar rujuk bidang masing-masing
3. Kecemerlangan KomunikasiKomunikasi:
• Kecekapan berinteraksi dan menyampaikan idea dan mesej secara berkesan.
• Memula dan merintis sesuatu usaha sehingga berjaya.
• Berkeupayaan memelihara hubungan mesra.
• Menghormati semua ahli masyarakat sekolah atau institusi pendidikan.
4. Kecemerlangan Potensi:
• Keberkesanan sumbangan terhadap kejayaan sekolah atau institusi pendidikan dalam aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
• Penglibatan yang bermakna dalam aktiviti-aktiviti ilmu seperti kursus-kursus profesional, seminar, bengkel.
• Sentiasa berusaha meningkatkan ilmu dan kemahiran melalui akademik dan penyelidikan.
5. Personaliti Unggul Personaliti:
• Adil
• Sabar
• Tegas
• Konsep kendiri positif
• Kesungguhan
• Mesra
• Prihatin
• Kerjasama
• Menepati masa
• Bertanggung jawab
• Berakhlak mulia
• Kecindan (unsur jenaka)
• Sabar
• Tegas
• Konsep kendiri positif
• Kesungguhan
• Mesra
• Prihatin
• Kerjasama
• Menepati masa
• Bertanggung jawab
• Berakhlak mulia
• Kecindan (unsur jenaka)
Terima kasih :)
ReplyDelete